Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Ogame - webes ûrstratégia (RPGportal.hu Bemutatás)

2008.01.08

Vissza a Kezdőknek

Vissza a főoldalra

 

 Ogame - webes ûrstratégia (RPGportal.hu Bemutatás)
 

Ogame light figherBolygód az ûrkorszak kezdetén áll - itt az ideje, hogy néped kilépjen a csillagok közzé, és (idõvel) a leghatalmasabb birodalmak közzé emelkedjen. Ezt a célt azonban mások is kitûzték maguknak - több ezer másik uralkodó kívánja a saját szája íze szerint formálni az univerzum sorsát.

 

Az Ogame egy online ûrstratégiai játék, melyet bárhonnan játszhatunk, ahol van internetkapcsolat és egy webböngészõ - munka közbeni pár perc kikapcsolódásra ideális.

 

Az Ogame egy német fejlesztésû ûrstratégiai játék, mely több nyelven is (angol, német, francia) elérhetõ. A folyamatosan bõvülõ játékosszám miatt sok különbözõ univerzumot indítottak a fejlesztõk, így az új játékosok is eséllyel vághatnak bele a világegyetem meghódításába valamelyik újabb szerveren.

 

Nem kell semmi más, mint egy böngészõ és egy internetkapcsolat, és máris lehet regisztrálni az Ogamere - mivel webes játék, bárhonnan játszhatunk, nem kell letölteni és installálni semmilyen programot. Tapasztalataim szerint az ismertebb böngészõkkel (Explorer, Mozilla összes verziója, Opera) teljes mértékben kompatibilis a játék.

 

Ogame videó ajánló

 

Regisztráció után egy teljesen üres bolygón kezdhetünk neki világuralmi terveink végrehajtásának. Ehhez elõször is nyersanyagokat kell gyûjteni (fém, kristály, deutérium), amikhez bányákat kell nyitnunk a bolygó felszínén. A bányák viszont irtózatos mennyiségû energiát igényelnek, amikhez napelem cellákat kell építenünk, legalábbis kezdetben - a játék késõbbi szakaszában már fúziós erõmûveket is használhatunk, vagy pedig bolygókörüli pályára állíthatunk mûholdakat is, amik energiát termelnek.

 

Minden építménynek, legyen az bánya vagy erõmû, van egy szintértéke - minél magasabb szintû, annál több erõforrást termel a bolygón. Persze minél magasabb szintre szeretnénk felhúzni az épületeinket, annál több erõforrást kell befektetnünk a dologba - hosszú távon azonban többszörösen behozza az árát egy-egy bánya.

 

De természetesen a bánya és az erõmûépítés csak az elsõ lépcsõfoka a terjeszkedésnek - elõbb-utóbb szeretnénk a világûrbe is kijutni, hogy eljussunk oda, ahol ember még nem járt azelõtt. Ehhez szükségünk lesz egy hajóépítõ üzemre - ennek is van egy szintértéke, minél magasabb, annál komolyabb jármûveket tudunk benne építeni, egyre gyorsabban. Az elérhetõ kínálat bõségesnek mondható: az egyszerû szállítóhajóktól a kisebb vadászgépeken át eljuthatunk egészen a komoly csatahajókig, rombolókig - sõt, elõbb-utóbb még Halálcsillagot is építhetünk, kedves szomszédaink legnagyobb örömére. Építhetünk kolonizáló-hajókat is, amelyek segítségével üres bolygókat csatolhatunk növekvõ birodalmunkhoz. A bolygók számának növelésére ez az egyetlen út kínálkozik - más játékos bolygóját nem lehet elfoglalni. Összesen 9 bolygót újíthatunk be, ami elsõre talán kevésnek tûnik, azonban ennyi pontosan elég is - kilenc bolygó menedzsmentje már így is elég feladatot ad a játékosoknak.

 

A kilenc planéta beszerzéséig, illetve a Halálcsillagok építéséig azonban elég hosszú utat kell bejárnunk, többek közt a kutatás-fejlesztés területén. Különbözõ, egymásra épülõ technológiákat kell ugyanis kikutatnunk, amiknek szintén vannak szintértékei. Egy részüket csak azért kell felfejleszteni egy bizonyos szintre, mert egy másik technológiának, vagy épületnek esetleg hajótípusnak alapkövetelménye, vagy pedig azért, mert passzívan adnak bizonyos bónuszokat - például a fegyvertechnológia szintenként +10% sebzésbónuszt jelent, a hiperhajtómû technológia pedig gyorsabb hajókat eredményez.

Elég jól kitalálták a fejlesztõk ezt a fejlesztési struktúrát, elég jól kiegyensúlyozták a fejlesztési idõket és a költségeket is. A játék elején még úgy tûnik, hogy gyorsan tudunk haladni, de egy idõ után annyira megugranak a nyersanyag-igények és az építési, fejlesztési idõk, hogy nagyon alaposan meg kell gondolni, mibe vágunk bele.

 

Az Ogame valós idõben számolja az eseményeket - kezdetben még csak pár percbe telik egy-egy épület felhúzása, magas szinten azonban órákba, sõt, napokba is kerülhet a dolog. Az erõforrások is valós idõben termelõdnek: az adatok között annyit látunk, hogy óránként mennyi fém, kristály vagy deutérium termelõdik, ennek alapján könnyedén ki tudjuk számolni, hogy akár másodpercenként mennyi bevételünk van.

 

A bolygók közötti közlekedés szintén valós idõben számolódik - szomszédos bolygók között is legalább egy, másfél óra lehet a távolság, ha nincsenek megfelelõen magas szintre fejlesztett hajtómûveink. Emiatt nagyon alaposan meg kell fontolni, hogy kit, és fõleg mikor támadunk meg - ha ugyanis idejekorán tudomás szerez ellenfelünk a készülõdõ akcióról (erre jó a felderítés nevû technológia), felkészülhet a csatára. Jobb esetben csak a bolygójáról tünteti el a nyersanyagokat, amiket el akartunk (volna) rabolni tõle, rosszabb esetben odaállít egy gyors és nagy flottával, hogy tönkreverjen minket.

 
Ogame destroyer
Romboló az Ogame világában

 

^TOP^

Nem árt odafigyelni az univerzumunk politikai viszonyaira sem - az Ogame nem magányos harcosoknak való játék. Inkább elõbb, mint utóbb érdemes belépni valamilyen ízlésünknek megfelelõ szövetségbe. Bár szövetségen kívül is lehet más játékosokkal nyersanyagokat csereberélni, adott esetben egy nagyobb társaságban kedvezõbb árfolyamon kereskedhetünk. Vagy akár találhatunk olyan valakit, aki hajlandó kölcsönadni egy-egy komolyabb fejlesztésre. A legfõbb indok a belépésre természetesen az "egységben az erõ" elve - egy komolyabb szövetség puszta neve is elegendõ lehet az adott univerzumban, hogy megvédjen minket jónéhány támadástól.

 

Felmerülhet a kérdés, hogy ingyenes-e a játék, vagy fizetni kell érte - a válasz: is-is. Teljesen ingyenesen játszhatunk az Ogame-ben, abszolút semmilyen korlátozásban nincs részünk. Míg sok játékban az ingyenes változat egyfajta demonak tekinthetõ, amiben több opció nem elérhetõ, addig az Ogame teljesen élvezhetõ ingyen is, semmilyen komoly hátrányba nem kerülünk.

 
 

Akkor miért is érdemes elõfizetni rá? Az egyik elõnye az Ogame Commander nevû elõfizetésnek, hogy nem látunk játék közben több reklámot. Aztán kapunk egy Empire Overview nevû menüpontot, amiben átláthatóan és okosan rendszerezve láthatjuk birodalmunk legfontosabb paramétereit. A kezelõfelületben is jelentkezik egy-két változtatás, ami egyszerûbbé teszi a játék irányítását – például, amikor a flottánkat egy másik bolygónkra akarjuk küldeni, akkor elég a bolygó nevére kattintani, nem kell kézzel kitölteni a koordinátákat.

 

A hajók és épületek építésénél, vagy a kutatólaborban egybõl látjuk azt, hogy van-e elegendõ nyersanyagunk az adott építésre / fejlesztésre, a hajógyárban pedig azt is egybõl látjuk, hogy egyszerre hány darab hajó legyártására van nyersanyagunk; ha nincs elegendõ, akkor azt is kiírja, hogy mennyi idõ múlva termelõdik meg a szükséges nyersanyag.

 

Építéshez ráadásul beállíthatunk egy listát is, hogy milyen sorrendben mit szeretnénk építeni - ha készen van valami, és van elég nyersanyag, akkor automatikusan jön a következõ építés-parancs.

 

Ehhez jár egy megnövelt méretû levelesláda, ami ráadásul innentõl kezdve nem ömlesztve tárolja a rendszer vagy a többi játékos üzeneteit, hanem szépen mappákba rendezve.

 

Mindezért pedig 6,99 eurót (~1800 Ft) kell fizetnünk egy negyed évre - ha akarunk. De nem kötelezõ. (Illetve most már elindult egy prOgame nevû változat, ahol a játék sebessége fel van pörgetve, itt azonban kötelezõ az Ogame Commander elõfizetés.)

 
Ogame destroyer screenshot
A romboló adatlapja

 

^TOP^

A játék szabályai természetesen tiltják, hogy ugyanabban az univerzumban több birodalmunk is legyen - hiszen ezzel könnyedén lehetne csalni, azonban arra lehetõség van, hogy más-más univerzumokban is kipróbáljuk magunkat. Az eltérõ játékostársak és helyi politikai helyzet miatt érdekes különbségek alakulhatnak az univerzumok között. Ami negatívum, hogy egy Ogame Commander elõfizetés egy univerzumra szól, több játékhoz több elõfizetés kell, ha élni akarunk az elõnyökkel.

 

A maga módján ez a játék is addiktív, viszont nem úgy, mint pl. egy MMORPG - mivel valós idõben zajlanak az események, ezért gyakran kell türelmesen várni. Emiatt teljesen másfajta játékstílus alakul ki: nem folyamatosan "kell" az Ogame elõtt ülni, inkább két-három óránként érdemes benézni pár percre, ellenõrzés és újabb parancsok kiadása céljából. Ez tökéletesen megfelel annak, aki mondjuk sokat dolgozik / tanul, de azért szeretne egy kevés idõt szakítani valamilyen játékra, felfrissülés céljából.

 

Bár nem próbáltam ki, az Ogame-nek vannak egyéb mutációi is, például kalózos, vagy maffiás változatok, amik hasonló módon mûködnek, mint az ûrstratégia - talán egyszer ezeket is érdemes kipróbálni.

OGame - magyarnyelvű

http://ogame.hu

OGame - magyar helpblog

http://ogame.sfblogs.net

OGame - angolnyelvû

http://www.ogame.org

OGame - németnyelvû

http://www.ogame.de

OGame - francianyelvû

http://www.ogame.fr